DOELSTELLING

Reflectie op de wisselwerking en grensovergangen tussen beeldende kunst en andere culturele gebieden.

BELEIDSPLAN 2021-2023

ACTIVITEITEN

publicaties

lezingen

excursies

Als BEELDEN ertoe doen … verkenningen in de openbare ruimte

lezing Ton Quik

Standbeelden staan de laatste tijd weer onder een vergrootglas, vooral door de felle discussies over ‘foute’ racistische en politieke uitingen Tegelijkertijd claimen steeds meer groepen hun eigen herdenkingsplekken in de openbare ruimte. De vraag is hoe de standbeeldencultuur deze democratiseringsgolf overleeft. Ik wil de kwestie breder trekken: zijn standbeelden wel van deze tijd?  Hoe controversieel of juist hoe conformistisch moeten beelden zijn om een publieke rol te spelen die ons bezighoudt?  Het thema van de voordracht voor VVAO is STANDBEELDENDYNAMIEK, het merkwaardige proces van het komen en gaan van beelden als signalen van culturele omschakelingen.

Het is mijn bedoeling om het dubbele gezicht van buitenkunst – ‘his master’s voice’ of autonoom kunstwerk – te verkennen in vijf blokjes die voeren van de verwarring van de vroegmoderne tijd naar onze eigen perikelen. Om dicht bij kunstwerken te blijven zal de voordracht rijkelijk geïllustreerd zijn.

De aanleiding tot de lezing is het boek Meer dan een beeld – gestoorde verhoudingen dat uitgeverij IJzer in april 2023 op de markt bracht.

De Nederlandstalige lezing, die wordt ondersteund met negentig afbeeldingen, duurt ca. 50 minuten. Kosten: € 100 + reis- en verblijfskosten.

Inlichtingen en reserveringen:

info@stichting-grensovergang.nl